На 17 февруари в Опера-Бургас ще оживее комичната история „Зле опазеното момиче“

Акцент във февруарската програма на Държавна опера – Бургас е свръхзабавната балетна постановка „Зле опазеното момиче“  по музика на Луи Херолд и режисура на Галина Калчева – на 17 февруари от 19 часа в залата на Операта. В ролята на Лиза влиза Анастасия Попова, лауреат на Първия международен балетен конкурс “Сара‐Нора Прима” /4-9 юли 2023/. Освен втора награда в изключително оспорваната конкурсна програма, младата балерина от състава на Софийската опера и балет получи и покана от доц. д‐р Александър Текелиев,  директор на Държавна опера – Бургас, за гастрол на сцената на Бургаската опера.

На 17 февруари почитателите на балетното изкуство ще имат възможността да проследят завладяващата история с комични елементи и типично “френски вкус към живота”, с впечатляващи визуални ефекти, прекрасна сценография – дело на всепризнатия майстор Иван Токаджиев, и великолепни костюми, създадени от талантливия млад костюмограф Яна Дворецка, както и на чудесното артистично присъствие на  цялата балетна трупа на Операта.

Двете премиери на най-новото балетно заглавие в репертоара на бургаския културен институт бяха на 7 и 29 април 2023 г.. и преминаха с очакван успех. Публиката оцени по достойнство наситената с емоции, динамика, изящни музикални мотиви и колорит постановка, носеща витални послания и зареждаща с настроение – поради умело вплетения хумор в драматургията. Бургаските ценители на изящното изкуство и гостите на града имаха отново шанса да съпреживеят вълнението, породено от майсторството на превъзходни солисти, чудесно стикован ансамбъл и жизнеутвърждаващи послания на комичния балет, на спектакъла на 13 юни мин. год.

Хореографията и режисурата на „Зле опазеното момиче“ са на Галина Калчева. Балетната постановка съдържа оригинални елементи и подход, съчетаващ класическите прийоми с иновативни хрумвания. Помощник-режисьор на постановката е Петър Тихолов, като те са неизменна част от структуриране на цялостния бляскав облик на представлението. Сценограф на новото заглавие е всепризнатият професионалист в сферата Иван Токаджиев. Атмосферата на френска селска идилия, пресъздадена чрез сценографията, ще бъде сътворена на 17 февруари на сцената на Бургаската опера отново – автентично, със стил, усет към вкуса и нагласите на публиката, с характерния за френската култура финес и отношение към всяка подробност.

Влюбената двойка Лиза и Колен на бургаска сцена на 17 февруари ще пресъздадат Анастасия Попова и премиер-балетистът Даниел Тичков, който танцува и на премиерния спектакъл миналата година. Комедийно‐пародийният персонаж на строгата вдовица Мама Симон отново ще бъде представен от Теодор Цаков, който изгради вихрено и със свежо чувство за хумор образа по време на трите предходни спектакъла. И макар вдовицата Мама Симон да крои план да омъжи красивата си дъщеря за богаташкия син Никез, любовта надделява над еснафските принципи и влюбените тържествуват. Премиер-балетистът на Софийската опера и балет и Държавна опера – Бургас Емил Йорданов влиза отново в ролята на Никез, както на премиерния спектакъл през м. април мин. год.. Той представи и образа на влюбения Колен на спектакъла на сцената на Летния театър през м. юни 2023 г. В образа на Томас, бащата на Никез, влиза дебютно младият италиански балетист Франческо Пио Русо, който бе в главната роля в премиерния детски балетен спектакъл „Палечка“ – в края на 2023 г., заедно с японката Нанако Сато /и двамата са в състава на Бургаската опера/. А за Мама Симон, чието строго сърце е умилостивено от нежните чувства на младите, получава своя съдбовен бонус – сърцето на Томас, баща на несретника Никез. И в края на френската приказка има не една, а две сватби. И менует, гавот и буре се сливат в единен танц на любовта…

 

В пищната постановка участват и артисти от ансамбъла на балетната трупа към Държавна опера – Бургас: Приятелки на Лиза: Яна Бердута, Илина Константинова, Рафаела-Мария Кюл, Калина Неделчева, Нанако Сато. Лая Рамон и др.

В естетико‐смислов синхрон със стилистиката на сценографията са и превъзходно конструираните костюми, които внасят допълнително закачлив елемент в хумористичния сюжет. Те са дело на Яна Дворецка, художник със собствено виждане за една съвременна естетика, базирана на най‐доброто от класическите канони. Времето, посветено на структурирането на цялостния облик на постановката и извайването на детайлите – до бляскава завършеност, е дало своя неоспоримо положителен резултат и това бе осезаемо на двата премиерни спектакъла. От постановката струи истинската обич към сътвореното изкуство – с талант, отдаденост и съпричастност към общата кауза. Режисурата на Галина Калчева е изпипана – като изящна френска дантела, в която всяка брънка е на своето място, извайваща общия облик.

Впечатляващи са и визуалните ефекти, пресъздаващи буря на полето – със забележителна достоверност и въздействие на всички нива на възприятие. А солистите и артистите от ансамбъла се вписват вихрено в цялостната картина на френска селска идилия, която носи неподправена радост – семпло, естествено, с дъх на сено и вкус на сладост от живота.

Красота, професионализъм – във всеки детайл, вълнение, въплътено в представянето на виталния спектакъл, който е като така необходимата доза радост в делника и несравнима естетическа наслада – това е кратката визитка на новата балетна постановка на Бургаската опера „Зле опазеното момиче“. Постановката уляга, набира инерция и се обогатява с нови обертонове, придаващи по‐богат и цялостен облик на зрелищния балет, който е на вълната на френския финес, непосредствена радост от житейските дарове, чистите чувства, неподлежащи на външна намеса и материални подбуди. Балетният спектакъл е като дар за публиката, за да предизвика искрена усмивка, възхита – от претворения в изящни движения талант, като послание за търсене на повече непосредствена радост – в делник, празник, в мисли и отношения.

Присъстващите в залата на Операта в събота ще усетят неподражаемата атмосфера на съприкосновението с изкуство от най‐висока проба – такова, което придава смисъл, стимулира и облагородява. А искреният смях, породен от вихрения сюжет, преплетен с низ комични ситуации, съчетан с красива музика и изящност на движенията, е най‐сигурният способ за малко бягство от реалността и акумулиране на енергия – до следващия досег с изкуството…

Билети за балетния спектакъл: на касата на Операта, каса “Часовника”, както и в мрежите на Grabo – https://grabo.bg/burgas/na-balet-0tvrmz и https://www.eventim.bg/bg/bileti/drzhavna-opera-burgas-zala-opera-burgas-1400527/performance.html

📌 За всички, които се възхищават на изящното балетно изкуство – една хубава новина – предстои Вторият международен конкурс SARA-NORA PRIMA INTERNATIONAL BALLET COMPETITION – от 1 до 7 юли 2024 г. в залата на Бургаската опера, както и Балетната академия SARA-NORA MASTER International BALLET ACADEMY, като съпътстващо конкурса събитие. Кандидатите биха могли да се запишат само за конкурса или академията, както и за двата престижни форума. Информация и записване – от 1 март 2024 г. в официалния сайт на Асоциацията: https://saranoraprima.org/.

За солистката Анастасия Попова – в ролята на Лиза:

Анастасия Попова е носител на втора награда от Първия международен  балетен конкурс „САРА-НОРА ПРИМА“ /4-9 юли 2023 г. в Държавна опера – Бургас/, като директорът на Бургаската опера – доц. д-р Александър Текелиев я удостои с възможността да се представи в главна роля в спектакъл на бургаския културен институт. Този момент настъпи – младата талантлива балерина влиза в ролята на Лиза в най-новата балетна постановка на Операта – комичният балет „Зле опазеното момиче“, по режисура на Галина Калчева. От м. септември 2022 г. Анастасия Попова е балерина в Софийската опера и балет. Тя е бакалавър по изкуствата /2019 г. – 2022 г./, от 2018 до 2022 г. се обучава в Ballettakademie Hochschule für Musik und Theater München; от 2010 г. до 2018 – в Ballettakademie Kashcheeva, Мюнхен, Германия. Средното си образование с положен зрелостен изпит завършва в Städtisches Abendgymnasium München. Награди: 2014 г.: 1-во и 2-ро място – Applaus, Нюрнберг; 2-ро и 3-то място и финалист в Топ 12 (pre – competitive age) – Youth American Grand Prix, полуфинал в Париж 2015 г.: 2-ро място и награда за “Млад талант” – Applaus, Нюрнберг Финалист и 1-во място – Talent Dance Award, Регенсбург, Германия 2016 г.: 1-во място – Щелкунчик приглашает, Екатеринбург, Русия 1-во и 2-ро място – Applaus, Нюрнберг Финалист в младшата възраст – YAGP 2017 г.: 4-то място – Jugendtanzpreis, Аугсбург, Германия 2018 г.: Финалист и 4-то място – VIBE – international, Виена, Австрия 2021 г.: Festival, Herbstliche Musiktage Bad Urach – Quartet, Grand Party 2023г.: 2-ро място – International Ballet Competition Sara – Nora Prima.

Класически репертоар:  Kitri variation Act 3, Don Quichotte;  3rd Odalisque variation, Le Corsaire; Variation from Harlequinade; Variation from Esmeralda (Tambourine variation);  Raymonda variation act 2;  Lise variation act 2, la fille mal gardée; Pharaoh’s daughter variation act 2; Odile variation from Swan Lake act 3; Napoli act 3 Pas de six; 1st and 2nd variation of Napoli Pas de six; 3 Odalisques, Le Corsaire; Waltz of the hours, Coppelia; 2 pieces of Who cares, Balanchine; Mistake Waltz; Onegin (Beginning 8 girls); Symphony in C; Black Swan Pas de deux; Paquita – 6 variations;  Nutcracker – Spanish doll; Colombine doll;  Anna Karenina (Coprs de ballet);  Swan Lake – soloist Neapolitan dance;  Sleeping Beauty – малки фрейлини; Giselle – Peasant Pas de deux; Don Quichotte – Cupid; Flames of Paris Pas de deux; Le Corsaire – Pas d’esclave Pas de deux 1 st act (Gulnara)

Модерен репертоар:I am close to you (choreographer: Artem Shoshyn); Grand Partita (choreographer: David Russo); Masel Tov (choreographer: Kirill Melnikov); You among us (choreographers: Matteo Carvone; Jasmine Ellis)Lullaby twentytwo (choreographer: David Russo); Traces (choreography from Prix de Lausanne); Carmina Burana – Animal creatur

Даниел Тичков премиер-балетист на Държавна опера – Бургас – в ролята на Колен:

 

Учил е в „Национално училище за танцово изкуство – София” /2004 г. -2013 г./ и в „Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство – Пловдив” (АМТИИ). Гастролира в Южна Кореа, Италия, Оман, Тунис, Холандия, Австрия, Германия, Швейцария, Босна и Херцеговина, Македония

Участия и награди: Второ отличие в младша възраст на ХV Национална среща на млад балетни изпълнители „Анастас Петров” – Добрич 2012 год.; Международен конкурс „Рози на Казакстан“ 2019, гр. Астана, Казахстан – 1-во място – класически танц; участие в програмите на Фондация „Танцово изкуство – Илиев” и стипендиант през 2012. Стипендията включва летни, интензивни, танцови курсове в Pacific Northwest Ballet School – Seattle; участие в спектаклите в Младежки театър „Николай Бинев” – София с мюзикълa „Оливър Туист” от 2008 г. до 2012 г.; участие в постановките на Държавна опера – Русе, Държавна опера – Бургас, Държавна опера – Пловдив, Държавна опера – Стара Загора с балетните спектакли: „Дон Кихот“, „Лебедово езеро“, „Жизел“, „Ромео и Жулиета“, „Лешникотрошачката“, „Спящата красавица“, „Баядерка“, „Шехерезада“, „Пахита“, „Зле опазеното момиче: и др.

Теодор Цаков – солист на балета, в ролята на Мама Симон

Роден е в град София през 1992 година. През 2011 г. завършва Националното училище за танцово изкуство – гр. София със специалност класически танц при педагог Петър Колдамов. 2008г. получава стипендия от танцова работилница „Петър Илиев“ и учи в гр. Чикаго при Даниел Дуел и Патриша Блеър.  През 2010 г. завършва на Трето място в Националния балетен кокурс „Анастас Петров“ в гр. Добрич. Гастролира като част от ансамбъла и солист с български, френски и украински трупи в Европа, Азия и Америка със спектаклите „Лебедово Езеро“, „Спящата Красавица“, „Лешникотрошачката“, „Дон Кихот“ и други. От 2014 г. до 2015 г. работи в Държавна опера гр. Русе. Дебютира като солист в спектаклите „Спящата красавица“, „Лешникотрошачката“ и „Лебедово Езеро“. Там дебютира и като хореограф със спектакъла „Странен Отряд“ Паралелно с работата му в гр. Русе, гостува в изпълнява солистични роли за Държавна опера – Пловдив. От 2015 г. до 2016 г. заминава за Украйна, където работи в Харьковский Национальный Академический Театр Оперы и Балета имени Н. В. Лысенко, участвайки в целият репертоар на театъра. В края на 2016 г. започва работа в Държавна опера  – Бургас, като паралелно с това учи и получава бакълаварска степен със специалност педагогика в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство в гр. Пловдив.

Емил Йорданов – в ролята на Никез

Премиер-балетист. Завършил е Националното училище за танцово изкуство – София в класа на Петър Колдамов. Паралелно със старта на кариерата си в Софийска опера и балет започва обучението си в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство в Пловдив. Само след шест години е вече примабалетист на Софийска опера и балет. Емил Йорданов е балетист и в балета на Държавна опера – Бургас. Участва като солист в спектаклите на бургаска, пловдивска, русенска и старозагорска опери. Гастролира в Канада, Италия, Гърция, Германия, Дания, Испания, Америка, Япония и др. През 2004 г. получава отличие I-ва степен на XI Национална среща на млади балетни изпълнители „А. Петров“ в София. Носител на Почетна диплома за Деня на славянската писменост и култура от Министерството на културата на Република България. Получава наградата „Кристална лира“ за ролята си на Базил в балета „Дон Кихот“.

Франческо Русо – в ролята на Томас, баща на Никез

Започва да учи класически балет в Италия и завършва Brussels International Ballet (Белгия). В трупата на балата към Държавна опера – Бургас е от 2023 г., като участва в редица спектакли и концерти. Дебют в главна роля прави в детския балетен спектакъл „Палечка“ по режисура на Мария Табакова – в края на м. октомври 2023 г. на сцената на Държавна опера – Бургас.

Съдържание на комичния балет „Зле опазено момиче:

Лиза, дъщеря на богатата вдовица Симона /Мама Симон/, е влюбена в бедния селски момък Колен. Намеренията на майка ѝ са да я омъжи за Никез, син на богаташа Томас. Лиза тръпне в очакване на своя любим. Мама Симон прави всичко възможно да държи Лиза и Колен разделени, но не успява в опитите си.

На нивата. По време на прибиране на реколтата, Мама Симон и Лиза отведени на полето от Томас и Никез. Колен се присъединява към жътварите, които се веселят с непохватния Никез. Внезапно гръмотевична буря разпръсква танцуващите.

В чифлика. Вдовицата Симон и Лиза се завръщат у дома и скоро майката заспива. Лиза се опитва да измъкне ключа от престилката на майка си, за да се срещне с Колен, но не успява. В този момент пристигат жетварите да донесат реколтата и да получат своите надници. Скоро след това, Мама Симон напуска къщата. Лиза оставя сама. Вдовицата се прибира. За да е сигурна, че Лиза няма да се измъкне, майката заключва момичето в стаята й.

Пристигат Томас и Никез. Те са придружени от нотариус – за подготвянето на брачния договор.

Вдовицата Мама Симон дава на Никез ключа от стаята на Лиза. Момичето се появява заедно със своя любим Колен. Никез, огорчен, напуска къщата, заедно с баща си. Лиза и Коен молят вдовицата за прошка и искат нейната благословия. Отначало майката не приема, но всички я увещават и накрая тя се съгласява.

Щастлив край и всеобща радост. Любовта побеждава всичко!

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *