Православната църква чества Св. Четиридесет мъченици

На 9 март Православната църква чества Св. Четиридесет мъченици от Севастия, загинали мъченически заради вярата си.
През 320 г. четиридесет войници от един полк не се подчинили на заповедите и не принесли жертва на езическите богове. Повикал ги градоначалникът, убеждавал ги да не правят това, да не излагат живота си, да се отрекат от християнството. Когато не го направили, затворили ги, мъчили ги. Накрая ги осъдили да стоят в ледена вода. Близо до тях имало басейн с топла минерална вода. За всеки, който се откаже или не удържи на студа, имало приготвени и вкусни ястия, и топла баня. Ала войниците издържали мъжки, един само се опитал тайно да стигне до топлия басейн, ала на самия му вход се строполил и умрял. През нощта стражите заспали, само един останал буден. Като погледнал към ледения басейн, той видял, че около главите на всички мръзнещи в него светели божествени венци. Втурнал се човекът към басейна, молил се на Господ и него да увенчае с такъв венец. И наистина, така станало. И над неговата глава светнал венец. На сутринта извадили измръзналите мъже, натоварили ги на една кола, изкарали ги извън града и там ги запалили.
Народният празник почита 9 март като ден на младостта, красотата и любовта. Ходи се на гости на младоженците, задомили се през годината, носят им се дарове. Който няма имен ден в църковния календар, може да си избере Свети четиридесет мъченици. И да почерпи за името си.
Девети март е отбелязан в празничния ни календар като особено благоприятен ден за магии. В близкото минало празникът съвпада с деня на пролетното равноденствие (22 март) и това го обвързва с ритуали за нарастването на деня, обръщането към пролет и лято, смяната на годишния сезонен цикъл. Очаква се връщането на прелетните птици. Вярва се, че ако човек чуе на гладно лястовица или щъркел, птицата ще го разболее и затова трябва рано сутринта нещо да се сложи в уста, макар и само един залък.
На места се вярва, че на Младенци змиите излизат от зимните си леговища. Първото полазване на змиите е лековито. Затова там, където се очаква да се появят, болните оставят дреха или конец, нишан от нея, и се надяват змиите да полазят отгоре им. Помощ очакват от змиите и тези, които дълго време не могат да се задомят. Те носят зърно от грах, провряно през посечена змийска глава, и се надяват скоро да вдигнат сватба. На този ден не се работи. Всички забрани за женска работа са свързани с пипане на прежда, платно, изработване на някакъв вид дреха. Който ги пренебрегне, ще среща змии и гущери през лятото.
Не се меси хляб, за да няма стоножки в нощвите и хамбарите.
Колкото лястовици види човек на този ден, толкова нови дрехи ще има през годината.
Девойки гадаят за бъдещия си мъж.
Времето на Младенци показва каква ще бъде прогнозата до Гергьовден (а на места смятат – през цялата пролет). Ако денят е ясен, житата ще са чисти, а кошерите – пълни с мед. Ако вали дъжд, изобилието ще е при царевицата. Ако е мъгливо, през лятото ще вали град.
Обредният хляб е „младенец”, „боговица”, „кравай”, „квасник . Маже се с мед. Моделират се зърна – 3, 4, 5, 6, представляващи болестта шарка. С кръсташка и цвете се означават Божията сила и младостта. Ястията обикновено са боб и пълнени червени чушки, сарми с булгур или ориз.
На този ден имен ден празнуват: Млад, Младан, Младе, Младенко, Младко, Младин, Младо, Младомир, Младун, Младьо; Млада, Младана, Младанка, Младина, Младка, Младуна; Валери, Валерия, Вивиан и всички, които нямат имен ден в църковния календар.